.


.

vrijdag 29 januari 2010

gedicht zonder hart

.


dit gedicht heeft geen hart
gaat niet over mijn stad
maar over lijken

pikkerij, stemming
makerij, verblind als ik ben
door grootheidswaanzin

o ja, ik weet als geen ander
het dient als surrogaat
voor vuig verlangen naar

hoe slinks verpak ik mijn tirannie
der zelfverheerlijking
in een litanie vol zelfkastijding

ik smeek u
bombardeer mijn stad
met een stormvloed van schijn
heiligheid daal op mij neer
verwoest mij met kracht
raak mij in mijn hart

totdat ik
met mijn hand op die leegte
wel zal moeten zweren:

ik, lijk
de dichter
verloochen mijn stad
mijn gedicht, zonder hart




24-01-10

2 opmerkingen:

  1. Ik weet niet of dit gedicht op een concrete gebeurtenis slaat, maar mooi is het wel. Hier doet jouw taalspel (woorden die door het vervolg iets totaal anders blijken te betekenen) het goed! Ik zou nog proberen de woorden die teveel 'duiden' eruit te halen, zoals grootheidswaanzin, zelfverheerlijking enzo.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hella, juist die 'over the top' woorden heb ik er in zitten omdat ik mijzelf en 'dicht in de buurt'(Trouw)op de hak neem: ook ik ging overstag en ben gaan lobby-en voor mijn gedichten (o.a.'mijn stad' over Rotterdam) die ik op de kaart plaatste. Er mag (uit)gelachen worden, al is er natuurlijk ook een serieuze ondertoon. De reacties op 'gedicht zonder hart' zijn overigens zeer uiteenlopend. (Zie Trouw Schrijf! en Dichttalent).

    BeantwoordenVerwijderen