.


.

maandag 1 juni 2009

wisselstoring - vervolg op tijd






















de traagheid van de treinreis is
niet guur genoeg voor ons
verdicht

het brandje tussen hier en later
te vroeg geblust het raakt
ons niet

het neemt onze beslissingen en
wij gaan zonder morren weer
op weg

mijn god zo god vergeten ver
laat later laatst zijn

als blikken
stemmen ons sommeren
aus zu steigen volgen wij gedwee

wij kopen onze krant en doden
onze tijd op het spoor
wij zijn

altijd iemand
die verlaten gaat en wordt






Link, zie reactie 4 op Lili:
Ik wil een bijl - manifest voor riskante literatuur


11 opmerkingen:

  1. Wat veel lagen, in zinnen en in het geheel. Zo moet dichten, er staat meer dan er staat.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dank! Was even bang dat door de aanzet hiervoor het vervolg te veel zou zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ja, dat blijft wel rondzingen.
    Roept veel op, al kan ik maar geen chocola maken van de 1e regel: 'niet guur voor ons verdicht'.
    Die begrijp ik echt niet, terwijl de rest echt wel binnenkomt.

    "Diest!"

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Had in de eerste versie:

    niet guur genoeg voor dit gedicht

    Heb je het artikel
    'Ik wil een bijl - manifest voor riskante literatuur' gelezen? (Erik Jan Harmens, Trouw, 23-05-09). Ik probeer hier een link te plaatsen naar het artikel maar dat kan in een reactie blijkbaar niet. Een citaat uit dit manifest:

    '(...)poëzie dient zich niet letterlijk aan. Ze verbeeldt iets. Maar ik wil dat dat een gure verbeelding is. Als de verbeelding niet guur is maar behaaglijk warm, meen ik dat poëzie zich ophoudt onder een kaasstolp. En ik wil geen poëzie die zich ophoudt onder een kaasstolp.'

    Misschien dat dit voor iets meer chocola zorgt?
    (waar ik overigens zwaar allergisch voor ben, maar dit geheel terzijde)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik heb de link inmiddels onder het gedicht geplaatst. Heldinne schreef er op haar blog ook al iets over en op Schrijf! zijn ook een aantal bijdragen hierover te vinden. (o.a. Remcoe)
    En ik ben er ondertussen ook achter hoe het verwijderen in zijn werk gaat...;-) Reacties bewerken gaat blijkbaar niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Aha! Intertekstualiteit!
    Zit hier inmiddels met een dampende kop choco voor me...

    Het 'spel' met de tijd vind ik erg mooi.
    En dat je nu over het spoor dicht, maar dit geheel terzijde. ;-)

    Eproozoo!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Is een koude choco niet lekkerder met dit weer? Zo guur is het niet vandaag.
    Razdov heeft trouwens een credo geschreven n.a.v. 'de bijl'. Ook inspirerend om te lezen!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Op de eerste plaats ik vind het een mooi gedicht, zoals ik veel van jouw gedichten mooi vind. Jij weet me te raken met een gedicht en dat kunnen maar heel weinig mensen.
    Over het woord 'guur' ! Op de een of andere manier dekt het niet de lading die - naar ik meen - Erik Jan Harmens in zijn manifest op ons over wilde brengen. Ondanks dat hij het woord zelf gebruikt heeft.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik vind guur een fijn woord. Zeker als tegenovergestelde van 'onguur' is het lekker raadselachtig.

    ONGURE BUREN

    Mijn buren doen aan poezie
    Dat geeft veel overlast
    serviesgoed smakt tegen de muur
    acht bijlen splijten mijn houten schuur
    't is guur en ongepast

    BeantwoordenVerwijderen