.


.

zaterdag 5 december 2009

als het al of een vergissing















kijk, als het al
of een vergissing zou zijn
blijkt dit nu het meest uit

dit ondergelopen landschap
dat mij onmiskenbaar
overspoelt met al zijn buien

de stroom die voor mij
afwaarts gaat of opwaarts
verder waait bij straffe wind

de vogel die opgeschrokken
van mij wegvliegt
uit niets op zoek naar rust

het ingevallen duister
dat mij zwijgend in zich
opneemt

nee, uit niets
van dit al blijkt dat
ergens sprake van is

al is niets
menselijks mij
vreemd






04-12-2009 0.47



4 opmerkingen:

  1. dit ondergelopen landschap
    dat mij onmiskenbaar
    overspoelt met al haar buien

    Mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dit is de melancholie die ik zo graag van je lees.
    'Op zoek naar rust' is de enige interpretatie bij deze waarnemingen en dat suggereert dat toch ergens sprake van is. De mogelijkheid dat daarnaar verwezen wordt in de laatste strofe is prettig.
    Het 'of' in de eerste regel houdt me bezig, maar ik kom er niet uit.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Frappant Aik, je legt de vinger op de twee woorden die ik helemaal aan het eind veranderde/toevoegde...'rust' en...ja, die 'of'. Dat was het allerlaatste woord dat ik toevoegde, nadat ik het in de titel gebruikte als woord tussen twee titels in.
    Maar uiteindelijk voegt het, voor mij, in betekenis iets toe, dus laat ik het voorlopig nog even zo.
    Dank voor jullie reacties!:-)

    BeantwoordenVerwijderen