.


.

zaterdag 19 februari 2011

klein requiem, troost mij






 












schraal is de wind die het blad draagt
naar oneindigheid, schraal is de wond
in het lijf van de woerd in gras verborgen

schraal is ook het requiem dat schuurt
langs de huid die de aanraking mist

schraal de keel die niet meer spreken kan
schraal de tot leven gewekte onwetendheid
schraal de woorden die niet vangen kunnen

schraal het uiteindelijke, schraal het onlos
makelijke, schraal het onthechte, schraal
het dode dat uit mij verdwenen is

schraal mij, verlos mij, van u is het



herzien: 31-10-2011





eerdere versie:
schraal is de wind die het blad draagt
naar oneindigheid schraal is de wond
in het lijf van de woerd in gras verborgen
schraal is ook het requiem dat schuurt
langs de huid die de aanraking mist
schraal de keel die niet meer spreken kan
schraal de tot leven gewekte onwetendheid
schraal de woorden die niet vangen kunnen
schraal het uiteindelijke schraal het onlos
makelijke schraal het onthechte schraal
het dode wat uit mij verdwenen is
verlos mij van u is het










































 






4 opmerkingen:

  1. This is far too much. Klaar. Je schiet je doel voorbij, letterlijk en figuurlijk.

    In der Beschränkung (Goethe) etc. etc...

    Had je het gekoppeld aan de oneidige "dodelijke" lust, dan had het gekunt.

    Enfin. Niet mijn ding dus, hoe gaarne ik ook ook hou van een zekere morbiditeit.

    Vergankelijkheid, zeggen we dan, onder "kunstenaars".

    Goedenacht :-)

    &

    BeantwoordenVerwijderen
  2. gekund, maar ik zat een beetje met die t te k*tten... :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb de vanDale van de schouw gehaald om de betekenis van requim en woerd te begrijpen. Schraal is mijn vermogen om te beschrijven wat ik voel met uw schriftuur.... Heb een beeld in men eigen fantasie.
    "Het dode wat uit mij verdwenen is".

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat verlate reactie: Het gaat mij om de schoonheid van de dood. Dit gedicht, dit kleine requiem, is voor mij een vingeroefening. Een klein deel van wat uiteindelijk een groter geheel, een cyclus, een requiem moet gaan worden.

    BeantwoordenVerwijderen